چالش نوآوری یونیسف درایران برترین راهکار‌های نوآورانه را در دوران همه‌گیری کرونا معرفی می‌کند

راهکارهای نوآورانه برای مقابله‌ با چالش‌های پیش‌روی کودکان و نوجوانان در دوران همه‌گیری

یونیسف
Innovation for children award opening ceremony
msayyari
15 ژوئیه 2021

در مهر ماه ۱۳۹۹، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دفتر یونیسف ایران با همکاری نزدیک با یکدیگر فراخوانی را با موضوع «راهکارهای نوآورانه برای حل چالش‌های پیش روی کودکان و نوجوانان در دوران همه‌گیری کووید-۱۹» اعلام کردند. پیرو این فراخوان، بیش از هشتاد راهکار نوآورانه در زمینه‌های آموزش، بهداشت و تغذیه، حمایت از کودک و سرگرمی ارسال گردید و توسط هیات داوران کارآزموده، مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. پس از جلسات متعدد کارشناسی، ارزیابی، ارائه طرح و همچنین جلسات فنی پرسش و پاسخ، با حمایت متخصصان ملی حوزه نوآوری، راهکارهای برتر انتخاب ودر مراسمی که توسط دفتر یونیسف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفتند.

مراسم جایزه ملی نوآوری برای کودکان و نوجوانان به میزبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سخنان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، آقای دکترسورنا ستاری و نماینده یونیسف درایران، خانم مندیپ اوبرایان آغاز شد. آقای دکتر ستاری درسخنان افتتاحیه خود گفتند: «جایزه و کنفرانس نوآوری، با مرتبط کردن متخصصان حوزه کودک و نوجوان از یک سو و جامعه کارآفرینان کشور از سوی دیگر، زمینه ایجاد زیست‌بوم نوآوری در ایران را فراهم می‌نماید.»

خانم اوبرایان، نماینده یونیسف درایران نیز در سخنان خود گفتند: «بر این باوریم که فن آوری‌های پیشرو می‌توانند به ارائه خدمات به کودکانی که به بیشترین حمایت نیاز دارند، کمک کنند و به همین دلیل سرمایه­گذاری و پشتیبانی از راهکارهای نوآورانه برای چالش‌های پیش روی کودکان بیش از هر زمان دیگری ضروری است.»

پیش از مراسم اهدای جوایز، کنفرانس ملی نوآوری برای کودکان و نوجوانان در تاریخ ۵ خرداد به صورت مجازی و با هدف گردهم آوردن متخصصان بخش‌های دولتی، خصوصی و اجتماعی و همچنین برای ایجاد فضایی برای گفتگو، تبادل دانش و تجربه، به اشتراک گذاشتن بهترین رویه‌های جهانی و ارائه راهکارهای برتر ملی، برگزار شد.

Technology for Autism, uses augmented reality to enhance the learning experience of children with Autism
Autechs

در مراسم اهدای جوایز که روز ۶ خرداد برگزار شد، سه راهکار برتر ذکر شده در زیر لوح تقدیر، تندیس و همچنین حمایت مالی برای گسترش بخشیدن به راهکارهای نوآورانه خود را از آقای دکتر ستاری و خانم اوبرایان دریافت کردند. سه راهکار برتر همچنین از مشاوره و کمک‌های فنی یونیسف بهره‌مند خواهند شد.

«فیجی» یک اسباب‌بازی هوشمند است که از هوش مصنوعی برای تلفیق محیط دیجیتال و محیط واقعی استفاده می‌کند. این اسباب‌بازی آموزشی داستان‌محور که از طریق هر نوع تلفن هوشمند یا تبلت قابل دسترسی است و می‌تواند در آموزش از راه دور نیز مورد استفاده قرار گیرد، به کودکان کمک می‌کند تا از طریق بازی آموزش ببینند.

Boom is an inclusive digital library for 6-16-year-old children
Boom

«بوم» یک کتابخانه آنلاین فراگیر برای کودکان ۶ تا ۱۶ ساله است که با ایجاد  بستری چند زبانه از طیف گسترده‌ای از محتوای چند رسانه‌ای از جمله کتاب‌های الکترونیکی، کتاب‌های صوتی، فیلم‌ها و غیره پشتیبانی می‌کند.

«روبین» اولین ربات تعاملی فارسی زبان برای کودکان و نوجوانان ۷ الی ۱۷ ساله است که بر اساس رویکرد آموزشی مبتنی برعلوم، فن آوری، مهندسی، هنر و ریاضیات (STEAM)، به آموزش برنامه‌نویسی می‌پردازد و باعث بهبود خلاقیت، توانایی حل مسئله، توانمندی‌های ذهنی وتفکر الگوریتمی کودکان و نوجوانان می‌شود.

همچنین برترین راهکارهای بعدی، یعنی رتبه ۴ تا ۱۰، به طور رسمی مورد تمجید قرار گرفتند و لوح تقدیر دریافت کردند. این هفت راهکار برتر به ترتیب عبارتند از: راهکار «همانو»، یک بستر جمع‌سپاری مشارکت مدنی، که هدف آن به کارگیری هوش مصنوعی، ابزارعلم داده وعناصر بازی، برای بهبود تعامل و مشارکت کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله در جهت شناسایی چالش‌ها و ارائه راه‌حل‌ها است، راهکار «اوتکس» یا فن‌آوری برای اوتیسم، از واقعیت افزوده برای افزایش تجربه یادگیری کودکان دارای اوتیسم از راه بازی استفاده می‌کند و قادر است هزینه‌های درمانی آنها را کاهش دهد، راهکار «بستر مهربانی»، برنامه‌ای برای حمایت از کودکان در فضای خیابان، با هدف شناسایی و ارجاع این کودکان به محیط آموزشی است، راهکار «تیله: یوگا برای کودکان» به کودکان کمک می‌کند فعالیت بدنی روزانه و کافی داشته باشند، و برکاهش چاقی و ترویج سبک زندگی سالم تمرکز می کند، راهکار «گن بارداری الیسیا» از مادران باردار درتجربه سبک زندگی سالم در دوران بارداری حمایت می‌کند و با نظارت برسلامتی آنها در دوران بارداری، میزان مرگ و میر کودکان و بارداری‌های پرخطررا کاهش می‌دهد، راهکار «حامی»، بسته نظارت و ارزیابی رشد متعادل کودک است و سیستم جامع فرزندپروری مثبت در کل چرخه رشد کودک را شامل می‌شود، و سرانجام  راهکار «گشت و گذار دیجیتال» فرصتی را برای کودکان فراهم می‌کند تا با بهره‌گیری از واقعیت ترکیبی در زمان همه گیری کووید-۱۹، از مکان‌های تاریخی و باستانی بازدید کنند.

در جهان پسا کرونا، نیاز به راه‌حل های نوآورانه برای حل مشکلات بی‌سابقه‌ای که کودکان با آنها روبرو هستند، نیازمند سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های پیشرو و راهکارهای نوآورانه‌ای است که قادر به حل مسائل کودکان برای آنها و همراه آنها است. کنفرانس و جایزه ملی نوآوری برای کودکان و نوجوانان با ایجاد فضایی پرشور، این امکان را برای کارشناسان و ذینفعان این حوزه  فراهم آورد تا با یکدیگر آشنا شوند و درباره راهکارهای نوآورانه، فراگیر و مقیاس پذیر خود به بحث و گفتگو بپردازند.  

“Roobin” is the First Farsi-speaking STEAM-based interactive robot
Roobin

یونیسف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد دارند مراحل نگاشت عناصر موجود در زیست‌بوم نوآوری برای کودکان و نوجوانان از جمله بازیگران، راهکارها، مراکز نوآوری، شریان‌های کلیدی و دیگر عناصر مورد نیاز را برای تقویت، ایجاد و گسترش راهکارهایی که بیشترین تاثیر را بر زندگی کودکان دارند، آغاز و اجرایی کنند.

برای مشاهده گزارش رویداد از این لینک استفاده نمایید.